Kiknek szól?
Gyerekeknek, családoknak, pedagógusoknak.
Feladat:
Tervezzetek és készítsetek egy saját társasjátékot (vagy kártyajátékot), amely állatvédelmi témát dolgoz fel, játékosan tanít a felelős állattartásra, állatjóllétre és együttélésre a vadon élő állatokkal. A játék legyen játszható, érthető szabályokkal, és tartalmazzon pozitív, jogszerű megoldásokat.
Célok
- Empátia és állatjóllét szemléletének erősítése
- Problémamegoldás, együttműködés, rendszerben gondolkodás fejlesztése
- Fenntarthatóság: újrahasznosított anyagok kreatív használata
Választható témák
- Felelős gazdiság (10 alapszabály)
- Az 5 állatjólléti szabadság
- Menhely & örökbefogadás – folyamat és jó gyakorlatok
- Városi vadak – például sünök, denevérek, madarak védelme, konfliktuskezelés
- Haszonállatok jólléte – megfelelő tartási körülmények
- Megelőzés & bejelentés – mit tegyünk, ha bajban látunk állatot
Kötelező elemek (minden játékban)
- Játékszabály (1–2 oldal) – cél, előkészítés, kör menete, győzelmi feltétel(ek).
- Játékkomponensek – tábla/kártyák/figurák/marker(ek).
- Állatbarát üzenet – a játék során 3–5 konkrét helyes gyakorlat tanulható.
- Játszhatóság – 1 tesztjáték rövid leírása (kik játszották, mit javítottatok).
- Forráslista – min. 2 megbízható hivatkozás (szakmai pontosság miatt).
Anyaghasználat, formátum
- Előnyben az újrahasznosított anyagok (karton, papírdoboz, kupak, textilmaradék stb.).
- Ajánlott dobozméret: A4–A3 (tárolhatóság miatt).
- Print&Play előnyben részesített (nyomtatható PDF-készlet).
Korcsoportos ajánlások
- Bölcsőde/óvoda (3–6): egyszerű mozgás-vagy memóriamechanika, piktogramok, 10–15 perc.
- Alsó (6–10): kooperatív cél, dob-lép vagy kártyahúzás, 15–25 perc.
- Felső (11–14): könnyű erőforrás-/kockázatkezelés, eseménykártyák, 25–40 perc.
- Középiskola (15–18): döntésháló, forgatókönyvek, együttműködő stratégia, 30–60 perc.
Játéktípusok & ötletek
- Kooperatív menedzsment: „Menhely-Menedzserek” – együtt biztosítjátok a 5 szabadságot a beérkező állatoknak.
- Útvonal-/élőhelyépítés: „Városi Vadmentők” – zöld folyosók, odúk, itatók kiépítése.
- Kártyaszett-gyűjtés: „GazdiIskola” – helyes eszközök, napi rutinok párosítása.
- Eseménykezelés: „Ivartalanító Akció” – erőforrások beosztása kampányban.
- Dilemmakártyák: „Mit tegyek?” – jogszerű bejelentési útvonal kiválasztása.
Beküldendő anyagok
- Játékszabálykönyv (PDF/Word, 1–2 oldal) – világos, ábrával is lehet.
- Fotók a prototípusról (min. 6, max. 12 kép).
- Komponenslista és nyomtatható lapok (PDF).
- Gyors ismertető: 5 sor – téma, korosztály, játékosok száma, időtartam, fő mechanika.
- Tesztjelentés: 5–8 mondat – kikkel próbáltátok, mit tanultatok.
- (Opcionális) 60–90 mp videó-pitch (telefonos is elég).
Beküldés: az anyagokat az allatvedelmitemahet@im.gov.hu címre várjuk.
Határidő és díjazás
- Benyújtási határidő: 2025. október 25.
- A legkreatívabb játékokat zsűri díjazza (I–III. hely).
- Minden pályázó oklevelet kap.
Nevezési sablon (másolható az e-mailbe)
- Csapat/kategória: (bölcsőde/óvoda/alsó/felső/középiskola/gyermekotthon/család/pedagógus)
- Intézmény/család/pedagógus, település:
- Kapcsolattartó neve, e-mail, telefon:
- Játék címe:
- Korosztály, játékosszám, játékidő:
- Rövid leírás (max. 1200 karakter):
- Fő mechanika(k):
- 3 állatbarát üzenet, amit a játék tanít:
- Újrahasznosított fő anyagok:
- Link(ek) / csatolmányok (fotók, PnP, videó):